Technisch jeugdbeleid

Leeftijdsindelingen

• We stellen ons ten doel om de spelers zoveel mogelijk in hun eigen leeftijdscategorie te laten spelen, ongeacht hun fysieke of sociaal-emotionele status. Mochten twee aangrenzende leeftijdsafdelingen net onvoldoende spelers hebben om een extra team te vormen, dan kan het jeugdbestuur i.o.m. de hoofdtrainer besluiten om van bovenstaande af te wijken.

Selecteren

• We selecteren niet in de categorieën O7 t/m O12.

• Spelers in de O12 krijgen halverwege het seizoen een enquête voorgelegd waarin ze aangeven of ze vooral prestatiegericht, recreatiegericht of iets daartussenin willen voetballen in O13.

• We hebben (mits voldoende keuzemogelijkheden) de volgende selectieteams:
    - JO13-1 (geselecteerde spelers uit O13 en O12)
    - JO15-1 (geselecteerde spelers uit O15 en O14)
    - JO17-1 (geselecteerde spelers uit O17 en O16)
    - JO19-1 (geselecteerde spelers uit O19 en O18)

• Als er onvoldoende mogelijkheden zijn om een selectieteam JO15-1 op te zetten, dan kunnen Technische Commissie Jeugd en Jeugdbestuur beslissen om een JO14-1-selectieteam te formeren. Idem voor de JO17-1 en JO16-1.

• De overige teams zijn recreatieve teams.

• In recreatieve teams proberen we verzoeken van vrienden om bij elkaar te voetballen zoveel mogelijk te honoreren, maar hierbij kan geen sprake zijn van onvrijwillige overplaatsing van andere spelers.

Trainingen

• Alle teams (m.u.v. JO7) krijgen de ruimte om twee keer per week te trainen.

• De selectieteams trainen 1½ uur (m.u.v. JO13, zij trainen 1¼ uur) en de recreatieve teams trainen 1 uur per keer.

• De teams hebben de volgende spelersaantallen per leeftijdscategorie:
    - O7: 7 spelers, met een marge van 6 tot 8
    - O8/O9/O10: 9 spelers, met een marge van 8 tot 10
    - O11/O12: 11 spelers, met een marge van 10 tot 12
    - O13 en ouder: 15 spelers, met een marge van 14 tot 16.
    We maken hierbij géén onderscheid tussen selectieteams en recreatieve teams.
    Als we te weinig spelers hebben voor een extra team, dan kan het hierboven genoemde maximumaantal per team overschreden worden om spelers die al lid zijn van onze vereniging een plek te geven.

Wedstrijden

• Alle spelers krijgen evenveel speeltijd in de wedstrijden*. Dit geldt zonder voorbehoud voor de recreatieve teams. Bij de selectieteams kan hierin enige variatie worden aangebracht, maar daarbij dient een speler - onder normale omstandigheden - tenminste één volledige helft te spelen. Zonder speeltijd is er geen groei.

• De jeugdwedstrijdsecretaris maakt een veldindeling voor de wedstrijden waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt tussen selectieteams en recreatieve teams in de toewijzing van veld 1, 2 of 3..

• JO7 t/m JO12 worden zoveel mogelijk op veld 2 ingedeeld vanwege de daar aanwezige belijning.

• Bij een spelerstekort lenen we in principe ‘van onderaf’: bij een lager team of een jonger team. Hiermee bieden we spelers de kans om te groeien.

• Bij een aanvraag van een trainer-coach om leenspelers stelt de uitlenende trainer-coach alles in het werk om aan die vraag te voldoen. Uiteraard moet er in het leenteam nog wel een representatief team qua aantal op de been blijven. Een verzoek om leenspelers wordt uitsluitend bij de trainer-coach van het leenteam ingediend en níet rechtstreeks bij de spelers zelf.

Spelsysteem

• We leiden de spelers op in de volgende spelsystemen:
    - O7: geen systeem
    - O8/O9/O10: 1- 2- 1 - 2
    - O11/O12: 1 - 3 - 2 - 2
    - O13 en ouder: 1 - 4 - 3 - 3
    In deze systemen is volop ruimte voor ontwikkeling van opkomende backs, compact kaatsende middenvelders en ruimte zoekende aanvallers.

• We rouleren binnen dit systeem - zeker in de pupillenteams - de spelers op de verschillende posities, ook de keeperspositie.

Hoofdtrainers

• We hebben de volgende hoofdtrainers en hun verantwoordelijkheden:
    - Hoofdtrainer O10/O9/O8: begeleiding O10/O9/O8-teams
    - Hoofdtrainer O13/O12/O11: coaching selectieteam en begeleiding overige O13/O12/O11-teams
    - Hoofdtrainer O15/O14: coaching selectieteam en begeleiding overige O15/O14-teams
    - Hoofdtrainer O17/O16: coaching selectieteam en begeleiding overige O17/O16-teams
    - Hoofdtrainer O19/O18: coaching selectieteam en begeleiding overige O19/O18-teams

• We vormen alleen teams in de O16- en O18-categorie als we die teams daar op een niveau (klasse) kunnen indelen dat ze aankunnen. De O16- en O18-categorie is een vrij kleine categorie.

• De O7-afdeling wordt aangestuurd vanuit het jeugdbestuur.

*Uiteraard kan een speler die in de week voorafgaand niet of minder getraind heeft of een speler die te laat aanwezig is voor de wedstrijd minder speeltijd worden toebedeeld in die specifieke wedstrijd.