Historie

1914 - De kiem van sv Blauw Wit werd gelegd op 14 november 1914, het jaar waarin de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Onder de leiding van Pater Welter groeide vanuit het patronaat een bloeiende vereniging. Toen nog onder de naam rksv Blauw Wit.  De eerste balletjes werden getrapt in een wei bij boer Hent Albers, maar dat was van korte duur. Hij vond de overlast te groot, dus verhuisde Blauw Wit snel naar een wei van boer Albert Janssen in de Biezen.

1927 - Toen de vereniging ook daar weg moest, kreeg ze een meer definitief speelveld naast de Rosastichting aan de Dennenstraat. Op dit veld behaalden de Blauw Witters vele successen. Het was een geweldige tijd waarin het eerste elftal er in slaagde om in 1927 de hoogste klasse van de IVCB (de Katholieke Voetbalbond) te bereiken. Daarin handhaafde de club zich tot 1936, waarna degradatie naar de tweede klas volgde.

1946 - Na de Tweede Wereldoorlog leidde de fusie tussen de confessionele bonden en de NVB tot het ontstaan van de huidige KNVB. De rksv Blauw Wit werd ingedeeld in de eerste klasse van de onderafdeling van de Kring Nijmegen, maar in 1946 was promotie naar de vierde klasse KNVB al een feit. In deze periode was er binnen de vereniging ook een afdeling dameskorfbal, een belangrijk element binnen het sociale leven in de vereniging.

1954 - In 1947 werd met weemoed afscheid genomen van het historische voetbalveld bij Wim Fleuren, het terrein waar later de gebouwen van de Rosa de Lima-school zouden verrijzen. De zwerftocht was begonnen. Na enige jaren gespeeld te hebben op een terrein achter het ‘bondsgebouw’ aan de Dennenstraat, moesten de Blauw Witters wijken voor woningbouw. Ze verhuisden in 1954 naar de velden op de Goffert, waar nu de NEC-amateurs hun thuisbasis hebben. De jeugdelftallen speelden hun thuiswedstrijden zelfs op Heyendaal. Deze verhuizingen kwamen de onderlinge band en de belangstelling van de supporters niet ten goede. Het waren moeilijke jaren.

1960 - Na een driejarig verblijf op de Goffert keerde de club terug in de vertrouwde omgeving en kreeg ze een speelveld aan de toenmalige O.C. Huismanstraat (nu Rosa de Limastraat). Daarmee werden de contacten met de leden en de supporters weer makkelijker te onderhouden. Bovendien was er in 1960 voor het eerst een echt clubblad. Inmiddels werd via een statutenwijziging ingespeeld op de toenemende bouwactiviteiten in de wijk. De naam rksv Blauw Wit veranderde in sv Blauw Wit, waardoor de vereniging makkelijker toegankelijk werd voor niet-katholieken. De verhuizing naar de geboortegrond betekende ook op voetbalgebied een kentering, die er toe leidde dat sv Blauw Wit in 1963 weer terugkeerde in de vierde klasse KNVB.

1964 - Dat kampioenschap konden de voetballers nog net niet vieren op het nieuwe sportpark De Schoonhorst, dat ze met ingang van het seizoen 1963/1964 in gebruik namen. De leden bouwden zelf een clubhuis, dat halverwege het seizoen in gebruik werd genomen.

1974 - Daarna ging het goed met de vereniging. Het aantal leden nam weer toe, het clubhuis werd te klein en de voetbalprestaties werden geleidelijk aan beter. Dat resulteerde in een voor de vereniging belangrijk jaar 1974. Het eerste team promoveerde naar de derde klasse, terwijl een nieuw, groter clubhuis werd geopend. Het voormalige clubhuis werd ingericht als jeugdhonk. Een belangrijke stap voorwaarts in de opvang van het groeiend aantal jeugdleden.

Jaren '70, '80, '90 - In 1976 promoveerde sv Blauw Wit naar de tweede klasse KNVB, maar het verblijf daar duurde slechts kort. Na twee jaar volgde degradatie en het jaar erop nog eens: naar de vierde klasse KNVB. Met een korte onderbreking eindjaren tachtig speelt het eerste elftal sinds het seizoen 1978/1979 onafgebroken in de vierde klasse van de KNVB.

2006 - In het seizoen 2005-2006 moest de vereniging een stapje terug doen. De doorstroming vanuit de jeugd was opdat moment even onvoldoende om het vertrek van een generatie selectiespelers te kunnen compenseren. Maar toen was al duidelijk dat het ‘stapje terug’ niet al te lang hoefde te duren. En inderdaad, zelfs eerder dan verwacht, vierde sv Blauw Wit in het seizoen 2006-2007 het kampioenschap en de terugkeer naar de vierde klasse.

2010 - Daarna ging het enkele jaren crescendo. Blauw Wit bereikte de derde klasse en kort daarop zelfs de tweede klasse. De glorie was van korte duur want er volgde een vrije val naar de vierde klasse. De voorbije jaren speelde Blauw Wit als een stabiele derde klasser, helaas was er in 2015 de degradatie naar de vierde klasse.

2013 - Het damesteam van sv Blauw Wit bereikte nog grotere hoogten. In het seizoen 2012- 2013 kwam het zelfs uit in de landelijke Hoofdklasse. Ook die lat bleek uiteindelijk wat te hoog voor de club die het voornamelijk van de eigen opleiding en andere spontane aanwas moet hebben, want betaalde spelers vind je er niet. Mede daardoor heeft Blauw Wit een gezonde structuur, een gezond financieel beleid en een groot ledenaantal. De voetballers komen ook van ver buiten de wijken Hees en Neerbosch. Het sportpark is met twee kunstgrasvelden en een recente flinke opknapbeurt van het clubhuis up to date.

2014 – In het jubileumjaar had sv Blauw Wit een sportief dieptepunt te verwerken: de degradatie naar de 4e klasse. Maar daar tegenover stond ook veel jubileumfeestvreugde. In augustus speelde een sterrenteam van Blauw Wit tegen een Nijmeegs all star team. In het weekend van het daadwerkelijke jubileum, medio november, was er een voetbaldag voor de jeugd, een reünie, receptie, feestavond en seniorentoernooi. Scheidend voorzitter Giel Kok kreeg een Gouden waarderingsspeld van de KNVB.